אדוני הארץ: "בג"ץ ביטל את החוק להסדרת ההתיישבות ביו"ש"

    ישראל רובין 1 Comment on אדוני הארץ: "בג"ץ ביטל את החוק להסדרת ההתיישבות ביו"ש"

    ברוב של 8 שופטים ביטל בג"ץ את החוק להסדרת ההתיישובת ביהודה ושמרון וקבע כי אינו 'חוקתי' | הליכוד: "נחוקק את החוק מחדש" | בן גביר: "עם ישראל מחכה לממשלה אמיצה שתשנה את שיטת מינוי השופטים"

    יו"ש צילום: פלאש 90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית המשפט העליון ביטל היום (שלישי) את חוק ההסדרה שעבר בכנסת ב-2017 ברוב של 8 שופטים וקבע כי החוק אינו חוקתי. מכיוון שהחוק פוגע בזכות הקניין של הפסלטינים ומקנה עדיפות ליהודים תושבי המקום, לטענת השופטים החוק מכשיר בדיעבד נטילה כפויה ובלתי חוקית של זכויות מימוש. היועמ"ש אביחי מנדלבליט סירב להגן על החוק מול בג"ץ ודעתו הובאה בפסק הדין.

    בפסק הדין כתבו השופטים:

    • בית המשפט קבע כי חוק ההסדרה פוגע בזכות הקניין ובזכות לשוויון של תושבי האזור הפלסטינים, ומקנה עדיפות מובהקת לאינטרסים של המתיישבים הישראלים על פני תושבי האזור הפלסטינים, ללא כל בחינה פרטנית של הנסיבות שבהן הוקמה ההתיישבות ושל מעורבות המדינה בהקמתה, ומבלי ליתן משקל מספק למעמדם המיוחד של תושבי האזור הפלסטינים כ"תושבים מוגנים" בשטח הנתון בתפיסה לוחמתית.
    • למעשה, כך נקבע, החוק מכשיר בדיעבד נטילה כפויה ובלתי חוקית של זכויות שימוש וחזקה במקרקעין שיש בהם בעל זכויות, וביחס למקרקעין שאין בהם בעל זכות מוסיף החוק וקובע כי הם יירשמו כרכוש ממשלתי בתוך 12 חודשים, אלא אם כן עלה בידי הטוען לזכויות להוכיח בתוך פרק זמן זה את בעלותו בהם.
    • בנסיבות אלה הגיע בית המשפט למסקנה כי הפגיעה הנגרמת לזכויות היא חמורה ומובהקת וכי אין מנוס מן המסקנה שפגיעה זו אינה מידתית ושהנזק הנגרם כתוצאה מן החוק עולה על תועלתו.

    השופט הנחשב לשמרן עמית סולברג שהיה בדעת מיעוט כתב: "חוק ההסדרה מבקש להציב פתרון לא שגרתי לבעיה קשה ולא שגרתית, ומשכך לא ניתן לבחון אותו בכלים המשפטיים הרגילים המצויים בידינו. לגישתו, חוק ההסדרה אכן פוגע בזכות החוקתית לקניין ובזכות החוקתית לשוויון, ואולם התכליות שביסודו – הסדרת, ביסוס ופיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון ומתן מענה למתיישבים שבנו את בתיהם באזור בתום לב – הן תכליות ראויות".

    מהליכוד נמסר בתגובה לפסק דין של בג"ץ: "מצער שבג"צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש".

    עו"ד איתמר בן גביר מראשי עוצמה יהודית אמר בתגובה לפסק הדין של בג"ץ: "ממשלות ישראל לדורתיהן (גם זו הקודמת) אשמות בהחלטת בג"ץ בעניין חוק ההסדרה. במקום לערוך רפורמה בעולם המשפט ולהכניס 15 שופטים עם אג'נדה יהודית ציונית החליטו חברי הממשלות לשחק בנדמה לי ולחשוב שהם משנים את המגמה של בגץ".

    עוד הוסיף בן גביר: "עם ישראל מחכה לממשלה אמיצה שתשנה את שיטת מינוי השופטים ורק אם תיפסק מגמת חבר מביא חבר, נזכה לבית משפט מאוזן ומגוון שמבין שהוא בית משפט במדינה יהודית וציונית ותפקידו לשפוט לטובת עמו וארצו ולא ליתן פסקי דין שפוגעים באזרחיו".

     

    פסק הדין:  תמצית נימוקי פסד בגץ 1308-17; בגץ 2055-17



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      השופטים הרעים ושונאי היהדות האלו מתנשאים ומתגאים. וסופם שהם יהיו כל כך מושפלים ובזויים… קשה לתאר כמה הם ירדו מטה מטה…
      חבורת עננים שחורים ונפוחים, יכנסו בקרוב לפח האשפה של ההיסטוריה.